Hoe kan ik jaar na stressvolle periode nog lichamelijke klachten hebben?

4 stressvolle jaren gehad en het probleem afgelopen september gestopt. Nu bijna jaar later merk ik nog aardig wat onrust in mijn lichaam qua spierspanning, maag pijntjes en hartslag die soms wat sneller gaat. Ik vroeg me af of mensen het herkennen en wat zij hier mee gedaan hebben. Door alle pijntjes door de stress ben ik redelijk vertrouwen in mijn lichaam kwijt. Nu dat de andere pijntjes weg zijn komt dat wel iets terug maar word toch wel eens tijd dat ik weer zen word. Vons ontspannen na zoveel jaar spanning blijkbaar toch vrij lastig. Ik pas mindfullness oefeneningrn toe en wandel, maar blijf op zijn tijd me toch bezig houden met mijn lichaam en hoe ik het kan oplossen.

Hoop dat jullie mijn vertrouwen in mijn lichaam terug kunnen geven dmv tips en trucs/ervaringen. Oh en de huisarts gaf aan dat mijn hartslag regelmatig is en duidelijk.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet wat je hebt meegemaakt, maar stress kan nog lang in het lichaam blijven hangen. Misschien heb je last van posttraumatische stress. Meditatie en rust nemen is belangrijk, maar ik denk dat je nog meer hulp nodig hebt van een professional.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik heb een eigen zaak gehad en helaas moeten besluiten na heel hard knokken om te sluiten. Tijdens die jaren nog eens een schoonvader die overleed. En nu heb ik al deze spanningen niet meer en een partime baan, maar wel kennelijk nog de naweeën in mijn lichaam na bijna een jaar. Moet zeggen dat in die tijd ook diverse pijntjes en paniekaanvallen zijn geweest maar zelf zonder hulp over wonnen. Hierdoor ben ik soms aan het vertrouwen in mijn lichaam kwijt, omdat je denkt na bijna jaar hier wel van verlost te zijn (de spanningen in spieren en maag) maar waarschijnlijk door die onzekerheid zit ik het ook te voeden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stress veroorzaakt talloze klachten die ik zelf ook heb ervaart, google voor de grap eens " uitputting van de bijnier" door cortisol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is bij mij nu nog over algemeen die gespannen spieren, energie peil en de maag is ook een zwak punt, maar ja 4 jaar intensief onder spanning zal niet in jaar opgelost zijn ben ik bang. Je wil gewoon wat sneller omdat je de uitlokker hebt beëindigd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En dan met name de spieren in mijn hals aan de voorkant die mij dan weer aan de wiebel brengen. Van mijn nekspieren heb ik steeds minde raast na fysiotherapie, maar ik heb dan ook aan de voorkant bij mijn luchtpijp het gevoel dat ik spieren aan span maar hoe ik daar vanaf kan komen? Misschien logopedie? Ik heb geen idee. Hoi er niet van op mijn hals, want daar ben ik ook meer gespannen van gaan slikken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niemand tips?
Cryofiel
6 jaar geleden
Jawel - zie je andere vragen.     ;-)

Antwoorden (1)

Eigenlijk is alles goed en ben je prima aan het herstellen - maar jouw zelfvertrouwen (hier: het vertrouwen in jouw lichaam) is nog niet op peil.

Zoals je bij je andere vragen al hebt kunnen lezen, spelen hier zowel de feitelijke klachten mee, als de klachten die je zelf waarneemt maar die er eigenlijk niet echt zijn.

Voor de eerste soort, de werkelijke klachten, ben je al goed bezig. Je bent aan het ontspannen, en je gaat naar een psycholoog en naar een fysiotherapeut. Prima!

Voor de tweede soort, de klachten die jij "jezelf aanpraat", om het maar eens op een mogelijk wat botte manier te formuleren, moet je wat meer doen. Natuurlijk kun je het hierover met je psycholoog hebben. Mogelijk kan het helpen als je via de huisarts doorverwijzing vraagt naar iemand die gespecialiseerd is in angststoornissen. Want net als met straatvrees en vliegangst, om maar twee willekeurige voorbeelden te noemen, maakt je eigen reactie de angst telkens wat erger.

Wat ook kan helpen is de aandacht afleiden door weer bezigheden op te pakken. Of dat nu wandelen is, of sporten, of vrijwilligerswerk, of een boek lezen - dat maakt niet uit. Belangrijk is dat jij ergens mee bezig bent waarbij jij je fijn voelt, en dat je zo actief/intensief bezig bent dat je geen tijd meer hebt om zo nauwgezet op je lichaam te letten. Maar natuurlijk niet zo actief/intensief dat het een stressfactor wordt...

Als je die balans weet te vinden, word je vanzelf een stuk gezonder.

Cryofiel